Direct naar inhoud

Campagne tegen discriminatie op de woningmarkt

Gepubliceerd op:

‘Wijs discriminatie de deur’ is de nieuwe campagne tegen discriminatie op de woningmarkt. De campagne is landelijk en richt zich op makelaars én woningzoekenden.

‘Erik en Annemarie krijgen morgen de sleutel (Omar en Samira niet)’. Dit is één van de teksten op de posters die in de stad hangen en online te zien zijn. Op een andere staat: ‘Je huurbaas vindt de Nederlandse identiteit een vereiste. (Maar dit is discriminatie).

Iedereen verdient een eerlijke kans op een woning. Zaken als afkomst, seksuele gerichtheid of geloof mogen hier geen invloed op hebben. Helaas komt discriminatie nog veel voor op de woningmarkt. Daarom vraagt de Rijksoverheid, samen met brancheorganisaties en gemeenten, met deze campagne aandacht voor woondiscriminatie.

De voorlichtingscampagne draagt bij aan de bewustwording op het gebied van woondiscriminatie en is gericht op verhuurders en bemiddelaars en op huurders en woningzoekenden. Ook informeert de campagne verhuurders over wat wél en niet mag. Zo mogen makelaars niet meewerken aan het weren van kandidaten met een bepaald profiel. Huurders worden met behulp van de bewustwordingscampagne gewezen op hun rechten.

Heeft u ervaring met deze vorm van discriminatie? Meld het bij Den Haag Meldt!

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen