Hi. Mijn naam is Nandini en ik ben 19 jaar oud. Ik volg de opleiding social work en loop stage bij Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. In mijn dagelijks leven ga ik naar school, stage, werk en spreek ik af met vrienden. Zoals de meesten wel doen. Buiten dat allemaal om, vind ik het interessant om mijzelf bezig te houden met wat er allemaal in de wereld gebeurd. Voornamelijk houd ik mij bezig met onderwerpen die over mensenrechten, discriminatie etc. gaan.
In deze blog zal ik het hebben over de discussie die altijd rond november/december plaatsvindt. De zwartepieten discussie. Ik zal hierbij vertellen waar de discussie over gaat en een idee geven voor een mogelijke oplossing.
Waar gaat de discussie over?
De discussie gaat over Zwarte Pieten en dat het een racistisch karakter zou zijn. Hij heeft allerlei kenmerken van zwarte mensen, namelijk de huidskleur die geschminkt wordt. Ook de dikke rode lippen en de ronde oorbellen die zij dragen zijn kenmerken die overeen komen met (een stereotype van) zwarte mensen. Het kroeshaar die de pieten hebben komt ook overeen met het haar van zwarte mensen. Het schminken van het gezicht, word ook gezien als Blackface. Blackface was het zwart opmaken van een gezicht om een karikatuur van een Afro-Amerikaanse slaaf voor te stellen, door en voor entertainment van witte mensen.
Ook dat op de stoomboot honderden zwarte pieten meevaren met de sint, kan gezien worden als de boten van vroeger waar de slaven in werden vervoerd. Daarbuiten worden ook veel mensen van kleur uitgescholden voor ‘zwarte piet’. Ook kleine kinderen worden met de naam ‘zwarte piet’ gepest. Voorstanders willen zwarte piet echter houden en zien het als iets onschuldigs en geven het de stempel van traditie. De tegenstanders en voorstanders zijn in discussie over het wel of niet aanpassen van Zwarte Piet.
Al veel langer een probleem
Sinds de laatste paar jaar wordt er steeds geroepen dat er nu ineens een groot probleem van zwarte piet wordt gemaakt. Er wordt beweerd dat vroeger iedereen zwarte piet een leuk karakter vond en er geen problemen mee hadden. Echter is dat niet helemaal de waarheid.
De eerste klachten die wij kennen over Zwarte Piet kwamen binnen in 1927. Een man van kleur werd door een havenarbeider uitgemaakt voor Zwarte Piet. De man heeft de havenarbeider toen geslagen. Na het incident moest de man van kleur voor de politierechter verschijnen. Hij gaf aan dat hij was uitgescholden en dat zwarte mensen in Nederland worden uitgemaakt voor Zwarte Piet. De politierechter begreep het motief van de zwarte man en gaf hem daarom een zeer lage boete voor het incident.
Het verhaal blijft zich constant herhalen, er zijn veel meer meldingen gedaan van dit soort uitspraken en pesterijen. Mensen van kleur worden nageroepen met Zwarte Piet. Het gebeurde in het openbaar vervoer, op de werkvloer, op straat en zelfs ook op school. Je kunt je dan best voorstellen dat mensen, die al heel lang hetzelfde meemaken en steeds hetzelfde zeggen, andere stappen gaan nemen zodat zij wel gehoord worden. Kickout zwarte Piet is daar een voorbeeld van. Zij laten zich goed horen (in de media) over dit probleem, waardoor zij meer aandacht voor het onderwerp krijgen.
De voors en tegens
De link die gelegd wordt, zoals eerder genoemd, is dat Zwarte Piet een karakter is die (stereotype) uiterlijke kenmerken heeft van mensen van kleur. Dit karakter wordt als dienaar en een dommig persoon neergezet. Dat kwetst de zwarte bevolking. Zij geven al langere tijd aan dat zij worden uitgemaakt en uitgescholden voor ‘zwarte piet’ en dat mensen zelfs kijken of hun kleur afgeeft. Dat geeft een erg denigrerend gevoel en dat zouden wij als burgers niet aan elkaar moeten geven.
De voorstanders van Zwarte Piet vinden nog steeds niet dat het figuur niet meer hoort in deze samenleving. Zij hebben van kleins af aan altijd al Sinterklaas gevierd en zeggen bijvoorbeeld dat zij nooit anders gekeken hebben naar Zwarte Piet, dan een vriend van sinterklaas die cadeautjes brengt. Sommigen zeggen ‘het is een traditie’ en vinden dat niemand aan de oude traditie mag komen of deze mag veranderen.
Het kan ook best lastig zijn om dingen te zien veranderen waar je veel van hebt kunnen genieten vroeger, maar soms is verandering het beste. Het is ook helemaal niet nodig dat we onze jeugdherinneringen met Zwarte Piet als vervelende herinneringen gaan zien. Je kan Zwarte Piet vroeger leuk gevonden hebben maar nu beseffen dat het andere mensen kwetst, dat betekent niet dat je het meteen moet zien als iets wat je fout hebt gedaan. Velen waren destijds onwetend, maar nu we wel weten hoe het allemaal zit, is het belangrijk om het voor heel Nederland weer een leuk feest te maken.
Mijn oplossing
Voor velen is het accepteren dat Zwarte Piet anders moet ook best lastig, maar als je kijkt naar het feit dat het mensen kwetst, dan is het niet fijn om steeds hetzelfde te doen dat anderen kwetst. Ook worden kleine kinderen zodanig gekwetst dat zij ook niet meer kunnen genieten van het kinderfeest, en dat is toch al genoeg teken om het anders te doen. Wat ik zou aanbevelen is om toch een alternatief te hebben voor iedereen, bijvoorbeeld om met allemaal andere soorten pieten te komen, dat de pieten geen pruiken hebben, geen dikke rode lippen of andere kenmerken die zij uit de Afrikaanse cultuur hebben. Dat iedereen het feest precies hetzelfde kan vieren, maar dan met allemaal pieten die goede vrienden zijn van Sinterklaas en niet zijn knechten. Dan hebben wij nog altijd sint en de pieten die wij vroeger ook hadden, alleen wat moderner en passend in de tijd van nu. Accepteren dat het is gebeurd en terugdenken met een fijn gevoel, maar wel beseffen dat het anders moet zodat iedereen van het feest kan genieten.